Jan Danckaert

Belgrado

Jan in concert.

Jan Danckeart

Nabucco - Verdi

" Die Lustige Witwe "

Jan Danckaert samen met zijn vrouw Snazana Stomenkovic in " Die Lustige Witwe " van Frnaz Léhar.

Jan Danckaert.

Nabucco.

Biografie " Jan Danckaert

Jan Danckaert.

Als geboren Antwerpenaar en Expo 58 kind groeide Jan als peuter op in het artistieke milieu van Renaat Verbruggen. Zijn ouders emigreerden toen hij twee jaar was naar Gent . Hier werkte hij zijn volledige schoolloopbaan af. Zijn ouders speelden en luisterden veel naar klassieke muziek en de jonge Danckaert ontdekte dan al dat hij graag zong. Toen hij op zijn  dertiende voor het eerst naar de opera ging, raakte hij besmet met de operamicrobe en wist hij wat hij later zou worden “ Operazanger “. Van dan af ging Jan naar de muziekacademie van Ledeberg. Hij volgde er zang bij Mevr. De Pauw. Tijdens zijn examen notenleer zei de toenmalige directeur Omere Van Puyvelde dat hij een geboren zanger was.

Tijdens zijn eerste belcantoconcert zat toevallig de grote Gentse mezzosopraan  Rita Gorr in  de zaal. Zij feliciteerde en complimenteerde hem dat hij een wereldstem had. Hij vervolmaakte zich als professioneel operazanger aan het einde van de jaren zeventig van vorige eeuw. In 1979 bij E. Werba privé en later aan de universiteit “ Für Musik und Darstellende Kunst “ (operaklas en liedklas). Hij volgde parallel “ contrabas “ in de klas van  L. Streicher . Reeds tijdens zijn studies kreeg hij een engagement in 1979 aan het “ Theater an der Wien “ en in 1981/82 aan “ Sint. Pölten “. In 1982 hij terug naar het “ Theater an der Wien “. In 1983 mocht hij zingen aan het “ Deutscher Theater München en in 1984 in “ Klagenfurt “ en in 1884/85 aan de operastudio van de “ Weense Staatsopera “ . Hij was vast verbonden aan de “ Opera van Krefeld en Münchengladbach. In 1990/91 ook aan de “ Opera van Trier “ waar hij zijn vrouw Snezana Stomenkovic leerde kennen tijdens de opvoering van “Don Giovanni “ van Mozart. Snezana had haar muziekopleiding doorlopen in Belgrado, ze zouden uiteindelijk huwen in Gent. Hij zal met haar samen optreden aan het operahuis van Bern waar ze de operette “ Die Lustige Weduwe “ van Franz Lehàr en “ Die Fledermaus “ van Johan Strauss op het podium brachten. In1991 zong  hij ook in “ Braunschweig “. In 1990 nam hij deel aan de  internationale BRT Belcanto wedstrijd waar hij samen met de sopraan An Lauwereins de publieksprijs wegkaapte met een vertolking van een duet uit “ Rigoletto “ van Verdi. In die periode was hij ook verbonden aan “ Opera Vlaanderen “ waar hij optrad in “ Manon Lescaut “ van Puccini  als Chevalier Lescaut, de broer van Manon , en verder ook in  de Nederlandse vertaling van de musical “ Les Misérable “ waar hij de rol van Javert neerzette .

Verder zong hij als gast aan de operahuizen van “ Düsseldorf, Duisburg, Frankfurt, Hannover, Dortmund, Karlsruhe, Wiesbaden, Mainz, Regensburg, Wüzzburg, Bielefeld, Giessen, Wuppertal, Kiel, Lübeck en Halle. Ook concerten stonden op zijn programma onder andere “ in het  Wieiner Musiekverein, Wienerkonzerthaus, Tivoli Kopenhagen, Sava Center Belgrado, Koningin Elisabethzaal Antwerpen.

Wat zijn belangrijkste creaties betreft zong hij in april 1985 de hoofdrol in de première voor Oostenrijk  “ de Gespentersonate van A. Reimann ( een productie van de “ Uni voor muziek van het Konzerthaus “ en de Staatsopera) . In 1993 de creatie voor Zwitserland   van “ Das Schloss “ opera ook van A. Reimann ook in de hoofdrol. In 1995 zong hij mee in de concertante van de Russische opera “ Boris Godounov “ van Moessorgsky samen met de solisten van het Bolshoi Theater van Moscou, onder de leiding van dirigent D. Kitaejenko en naast de beroemde bas Nesterenko, één van de beste Borissen van zijn generatie. Jan zong de rol van Rangoni in het Russisch. In 1997 creëerde hij ook “ De Neus “ van Shosjtakovits onder de leiding van dirigent Mihail Jurowsky , dit waren allemaal wereldproducties.

Jan deelde het podium met tal van wereldsterren zoals Franco Bonisoli, Gabriële Leichner, Snezana Stomenkovic, Ivan Rebroff, Hans Peter Janssens, Hilda De Groote, Hans Otter, Christine Schaeffer, Wolfgang Koch, Hans Peter König, Josef Protschka, Jseijko Lucic  en nog vele anderen. Jan is een heel grote persoonlijkheid op het podium. Zijn stem heeft een heel mooi timbre en een uiterst mooie klankkleur. Momenteel treed hij enkel nog freelance op. Hij brengt nog regelmatig belcantoconcerten en liederrecitals, ook organiseert hij samen met zijn vrouw masterclasses en is hij ook, gastdocent in “ de geschiedenis en ontwikkeling van de zang in de opera “ te Mannheim. Snezana is er prof. “ Zang “ en  organiseert ook muziekfestivals in talrijke Duitse muzieksteden waar haar leerlingen uitblinken op de verschillende podia.

Jan Danckaert zingt " Mozart "

De champagne aria uit " Don Giovanni " van Mozart door Jan Danckaert.

Internationaal Belca&nto Concert " Jan Danckaert " georganiseert door het Willemsfonds Melle zaterdazg 16 november 2019

The Sixties

Danny Sinclair en" The Fellows "

Danny Sinclair.

Op tournee met Lee Towers en Leo en Martin .

Danny Sinclair

Sol:o

Danny Sinclair

" Cats "

Danny Sinclair

" Memories "

Van Rockster tot Musicalster

Het prille begin 1963 " The Black Fellows "

Inleiding.

Deze Gentse muzikale duizendpoot is  aan de Dampoort te Gent geboren op 3 augustus 1946. Als zoon van het muzikale " Duo Berry " die kort na de bevrijding en de jaren vijftig in vorige eeuw te Gent optraden als gevierde en gekende variété artiesten. De muziek is hem met de paplepel ingegeven. Omdat mama vond dat het artiestenleven een risico beroep was moest hij eerst een diploma helen wat hem dan ook lukte met zijn elektronica diploma. Maar de muzikale microbe was hem met de genen ingegeven en na zijn elektronicastudies volgde hij notenleer aan het " Emiel Hullebroeck instituut te Gentbrugge. 

De Rockster.

Zijn muzikale carrière start dan in 1963 met de band " The Black Fellows " hij was er leadzanger en gitarist. Door hun enthousiasme en kwaliteit kregen ze algauw enig succes, maar even later veranderen ze hun naam in " New Inspiration " en  werd Danny de belangrijkste songwriter en leadsinger. Ze namen  ettelijke  singels en vier LP albums op die stuk voor stuk de  top tien haalden. Enkele van hun succesrijke nummers: You made a Fool of Me ", " I See no Reason Why ", " Mr. Moody ", " Happy Charly Madman " deze singels gingen als zoete broodjes over de toonbank.

Met " De Nacht van de Gentenaars " startte ook de revival van de " New Inspirations " met als orgelpunt een optreden in Guy Deprés " Golden  Sixties " show in het sportpaleis in Antwerpen, die in diverse landen op T.V. werd uitgezonden. Zij moesten in die periode niet onderdoen voor buitenlandse groepen zoals bv. de Pebbels .  

 

" Danny's Solo carrière "

Baccara Beker 1981 met Lily Castel, Nancy Dee, Danny Sinclair en Patty Devick.

Na het splitten van de " New Inspiration " zou Danny solo gaan vanaf 1970. Hij werd gevraagd om met de Gentse Big-Band van " Ray Jacky and his Lords " op te treden en hier vormde hij zijn fantastische rockstem om tot een crooner. Danny ontdekte dat hij als zanger meer in zijn mars had. En zijn  bijzondere steminstrument ontwikkelde zich naar een mooie tenorstem met een mooie klankleur  en een gemakkelijke hoogte waardoor hij gemakkelijk kon concurreren met een Tom Jones die in die tijd de top was. Hij werd dan in de volksmond de Gentse Tom Jones genoemd.

Hij werd ook opgemerkt door niemand minder dan Gaston Bergmans en Leo Martin en toerde zo met hen enkele jaren rond. Uit die periode stammen de solo singels " Stay a while " die gemakkelijk de top tien haalde. Hij werkte ook samen in die tijd met de band van " Frank Milton " en " Freddy Couché ". 

Later maakte hij ook deel uit van de Oostendse " Baccara Beker " in de ploeg van Lily Castel. Ondertussen  evolueerde hij als acteur in talrijke Gentse revues en ook op de Gentse Feesten. Hij trad op met Henk De Bruin, Duo Berry ( zijn ouders ) en Jean Walter. Hij trad op in talrijke sketches en monologen die bewezen dat hij buiten zijn zangcarrière ook meerdere ander talenten kon ontwikkelen.

" Danny Sinclair als musicalartiest "

Danny Sinclair in volle actie tijdens concert.

Danny ontwikkelde  zich  niet alleen als een rockster maar ook tot een volmaakt musical artiest. Hij werd gevraagd door het " Koninklijk Ballet van Vlaanderen " Eerst als Petrus en later als Simon Zelotes. Eind 1995 verleent hij zijn  medewerking aan een CD van Veerle Van De Poel met musical nummers waar hij in duet met Veerle " Sun and Moon " uit " Miss Saigon " brengt en de solo " Sunset Boulevard " uit de gelijknamige musical vertolkt. Als gevolg hiervan doet hij enkele concerten met Veerle en David Davidsen (zoon van Bob Davidsen alias " Nonkel Bob ".) onder de leiding van  dirigent Bart Bracke ( voormalige muzikaal directeur van het Antwerps jeugdtheater). Van 19 december 1997 tot 1998 werkte hij mee aan het " Ultime Rock Concert " , " Jesus Christ Superstar ", een productie van Music Hall. In een organisatie van VTM events in  Vorst Nationaal, stond hij naast Robert Masuse, Paul Michiels en Sofie en vertolkte de rol van Simon voor 7000 toeschouwers, zij kregen een staande ovatie. In 1998 zal hij nog een mannenrol vertolken in een concertante van de opera " Porgy en Bess "van Gershwin. In 2005 speelt en zingt hij bij het gezelschap " Lyrica Sigismund in een concertante versie van " het witte paard " in de opera van Gent.  

" Danny en Theater "

De viering van 45 jaar podium.

Vanaf 1985 ontwikkelde Danny zich ook als een acteur en speelde hij mee in diverse theaterrevues van Roger Piers in het Gentse " Volkstheater " de " Drie Charels ". In 1995 tijdens de Gentse feesten met " Pierke Pierlala " als Elvis Presley imitator. 

Vanaf 2001 speelt hij verschillende rollen in stukken voor het Gentse volkstheater zoals in Ruud De Ridders " Bingo " (2001), Romain De Conincks stuk " Salu 'k go in congé  " (2002) en in 2003 terug in een stuk van Romain De Coninck " Ne lieuw zonder tanden " op de Gentse Feesten. 

Begin 2006 sterft zijn geliefde partner en levensgezellin Ria Piers en dan liggen zijn activiteiten een tijdje stil, maar tijdens de Gentse Feesten neemt hij weer de draad op in het gezelschap van Noël Fack met " Den Dreidekker " want  " The show most go one ". In 2007 speelt hij terug met de " Driedekkers " tijdens de feesten en in de kerstshow werd hij dan gehuldigd om zijn 45 jarige carrière op de planken.

In april 2009 maakt hij een nieuwe creatie met het stuk " Es mij dan ne cinema " in het theater Maskee in de regie van Wim Depuydt. In januari 2010 gaat hetzelfde gezelschap aan de slag in de nieuwe zaal van Theater Scala aan de Dendermondse Steenweg te Gent dicht tegen de Dampoort zijn geboortestreek. 

" Danny als Componist "

Danny Sinclair in een optreden op 65 jarige leeftijd.

Danny componeert een gans repertoire van muziek bij elkaar. Van 1967 tot 1970 tal van nummers van " The New Inspirations ". Hij componeerde al vroeg achtergrond muziek van tal van theaterstukken. In 1994 maakte hij o.a. muziek voor een openlucht spektakel aan het kasteel van Laarne " Yanousch " muziek die hij,  samen met de " Score " ook van zijn hand voor een kortfilm van Mark De Bruycker " Strip ". In 1999 schrijft hij de muziek voor " Pa is blijven hangen " van Eddy Daese voor de "Minard Schouwburg". In 1995 deed het " Gentse Amateur Toneel " op hem beroep voor het blijspel van Romain De Coninck " Madam en heure Tommy " waarin hij ongeveer 20 naoorlogse nummers verwerkt . In 1997 componeert hij " Ons OZ " naar de " The Wizzard of Oz ". Voor een productie met mindervaliden onder de regie van Mark Teynaert, en bewegingsadvies van Ria Piers.

 Samen met zijn levensgezellin Ria Piers stichtte hij in 1996 de  vzw " Theater en Muziek " op welke als doelstelling had het oeuvre van haar vader Roger Piers veilig te stellen en te vrijwaren voor opvoeringen. Hun eerst productie was " Love Boat "  door Danny van een volledige muzikale omkadering voorzien, het stuk  ging in première in december 1997. 

Begin 1998 werkte hij mee aan de realisatie van een nieuwe Gentse Cd- " Tourneé Genéral " waarvoor hij een origineel nummer zelf schreef . In 1999 bewerkt hij voor de Rederkijkerskamers " De Goudbloem " uit Vilvoorde de muziek van  " Ons Oz " wat uitmondt in de vertoningen in januari 1999 van de " Tovenaar van Oz ".

Voor de Gentse feesten van 1999 voorziet hij de muziek voor het  middagspektakel op het Laurenplein en 's avonds in " I Love Paris " hij acteerde en zong hij waarvoor hij zelf de muziek schreef en arrangeerde.

 In 2000 arrangeerde hij de muziek voor de Ledebergse Karnavalkraker " Op 't Ledebirgplen" en " Bij ons zit er muziek ". Hij staat nu meer dan vijftig jaar op de planken en weet niet van ophouden ,hij gaat nu op toernée met zijn " One Manshow ", " Memories " waarin hij een overzicht in geeft van zijn muzikale carrière. Voor 2017 is er herneming voorzien op 1 oktober van " Memories ".

Deze culturele duizendpoot is niet alleen een rockster maar ook musical en  opera artiest en vooral ook acteur en componist.

 

Je kan ook nog linken op zijn website  www.dannysinclair.be  voor alle verdere info van zijn optredens.

  

Danny Sinclair " Memories "

Met deze " One Man Show " geeft Danny Sinclair een overzicht van zijn rijk gevulde carrière.